Sikkerhetsutfordringer i hotellbransjen

Store hoteller, mindre gjestgiveri og pensjonater har alle samme mål; at gjestene skal føle seg ivaretatt og trygge under sitt opphold. Det er mange hensyn som skal tas for å kunne ta vare på gjestene ved et overnattingssted.

Alle brannforskrifter skal selvfølgelig overholdes, og gode rutiner og tiltak burde være implementert, dersom det skulle skje noe. I tillegg burde alle rom på hotellet være godt sikret mot tyverier. Her burde det også være gode rutiner dersom hotellet eller en gjest har fått verdisaker frastjålet.

Hoteller og overnattingssteder med gode rutiner har gode forutsetninger for en profesjonell drift med høy kvalitet hvor både gjester og ansatte trives. Stanley Security er en ledende leverandør av sikkerhetstjenester for virksomheter, og kan tilby råd om hvilke tiltak som burde iverksettes, gode sikkerhetsløsninger og tjenester som skaper trygghet døgnet rundt for både gjester og ansatte. 

Les mer: Når tok du sist backup av adgangskontrollsystemet ditt?

Sørg for god merking av brann og rømningsveier

Det absolutt viktigste for mange overnattingsgjester er brannsikkerheten. Det er vanskelig å få seg en skikkelig god natts søvn, dersom man føler seg utrygg og utsatt dersom det skulle skje et uhell.

Det er viktig at de ansatte vet nøyaktig hva de skal gjøre ved utløst brannalarm. I tillegg til raskt å identifisere årsaken til utløst alarm så skal rutiner ifm. evakuering iverksettes.  Her inngår oversikt over møteplasser i tilfelle brannevakuering, disse skal være godt merket, både inne på hotellet og utenfor.

Stanley Security har lang erfaring med å tilby gode sikkerhetsløsninger for hoteller og kan bidra med rådgivning om gode rutiner for blant annet brannevakuering, ettersyn av rømningsveier og rømningslys. Vi kan også gi gode råd angående sikring og beskyttelse av rømningsveier med sikkerhetskamera. Dette gir muligheten til effektiv evaluering ved behov og at uvedkommende bruker rømningsveiene for å komme seg inn i hotellet.

Les mer: Så enkelt administrerer du adgangen til dine lokaler.

Beskyttelse mot tyverier

Når man er på reise, har man ofte med seg mange verdisaker. Mange reiser med pass og et utvalg kredittkort, og noen reiser kanskje med sine fineste smykker. På overnattingssteder er det derfor meget viktig å kunne ta vare på gjestenes verdisaker på en tilfredsstillende måte. Mange hoteller har derfor valgt å tilby safe på hver enkelt rom der gjestene trygt kan oppbevare sine verdisaker.

Hvor mange ganger har du kommet hjem fra et hotellopphold og oppdaget at du fortsatt har et nøkkelkort i lommeboka? Dette kan skje den beste, og derfor er det viktig at overnattingsstedet har gode rutiner og instrukser om hvordan man effektivt sletter adgangsrettigheter. Dette har de fleste svært god kontroll på. Tyverier fra rom kan allikevel skje. Kontroll på rømningsdører, gode rutiner og våkne blikk fra resepsjonistene kombinert med sikkerhetskameraer er viktige elementer for å unngå denne type hendelser.  

I tillegg til å sikre hotellet for tyveri og uønsket aktivitet, kan Stanley Security bidra med råd om hvilke tiltak som burde iverksette for å hindre tyveri i gjestenes biler ved hotellets parkeringsområde. Vi kan også bidra med gode råd om tydelig merking av etablerte sikkerhetstiltak, for å gi gjestene en ekstra trygghetsfølelse. Riktig merking kan også virke preventivt. 

Les mer: Bedre oversikt med digital vekter

Gode rutiner for en sømløs drift

Gode rutiner for sikkerhet, tiltak og at de ansatte en godt informert om hva de skal gjøre dersom noe skjer, gir en trygghet for både de ansatte og overnattingsstedets gjester. Det sørger også for at virksomheten kan drives på en god måte. Et godt drevet overnattingssted gir glade og fornøyde gjester, som kommer tilbake. 

Sikkerhetssystemer krever ettersyn. Virksomheter i overnattingsbransjen som har gode rutiner relatert til service, vedlikehold, tekniske og IT messige oppgraderinger, endring av sommer- vintertid har et høyt sikkerhetsnivå, samtidig som kostnader ved drift blir redusert. Stanley Security vet hva som må til for å kunne drive en virksomhet med høy sikkerhetsstandard, uten at det går ut over de øvrige oppgavene til de ansatte. Vi tilbyr gode råd og tiltak for sikker betjening og administrasjon av sikkerhetsanleggene og de sikkerhetstiltak som er iverksatt på overnattingsstedet. 

Ta kontakt

Har du noen spørsmål angående sikkerhetsutfordringer ved ditt overnattingssted, eller lurer på hvilke tiltak som burde implementeres for at både gjester og ansatte skal ha det fint, føle seg trygge og trives på stedet? Ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vi har lang erfaring og kan gi mange gode råd for trygg drift av hoteller, gjestgiveri og pensjonater.